De beste marketing boeken

in 2020

De beste marketing boeken in 2020” is een zelf samengestelde lijst van boeken op basis van mijn ervaring en kennis van (online) marketing. De marketing boeken variëren van instapvriendelijk tot en met de wat inhoudelijkere boeken. In deze lijst kom je onder andere Tonny Loorbach tegen met ‘Doelgerichte SEO’ maar ook bijvoorbeeld ‘This is marketing’ van Seth Godin. Veel leesplezier toegewenst!

Marketing boek #1

Tonny Loorbach – Doelgerichte SEO

Ze zeggen dat je een lange adem moet hebben om succes te behalen met zoekmachineoptimalisatie (SEO). Want als het zo gemakkelijk was om met je website bovenaan in de zoekresultaten van Google te komen, dan zou iedereen daar immers wel staan. Dit gebruiksvriendelijke boek met uitgebreide informatie over hoe je met Google omgaat en talloze tips en trucs bewijst dat ook jouw website bovenaan in de zoekresultaten van Google kan komen.

Juist voor de kleine zelfstandige is Google één van de grootste zegeningen van deze tijd. Zoekmachineoptimalisatie vormt dan de basis van een marketingstrategie. De strategie die ik hiervoor gebruik – en die je zal leren in dit boek – is al die jaren toekomstbestendig gebleken.

Marketing boek #2

Robert B. Cialdini – De zes geheimen van het overtuigen

Mechanismen en technieken Welke mechanismen zorgen ervoor dat jij ja zegt tegen een aanbieding waar je eigenlijk niet op zat te wachten? Welke technieken gebruiken verkopers en anderen die iets van jou gedaan willen krijgen? En hoe kun jij deze technieken zelf ook toepassen? De sleutelprikkel Het gaat in biologisch opzicht om vaste gedragspatronen; complexe reeksen gedragingen die zich telkens in haast precies dezelfde volgorde afspelen, bijvoorbeeld bij het beschermen van het territorium, het hofmaken van een partner of het zorgen voor het nageslacht. Het interessantste hieraan is de manier waarop het mechanische gedrag in werking wordt gesteld: de sleutelprikkel. Het geheim van succesvol overtuigen Aan de hand van boeiende theorie en herkenbare praktijkvoorbeelden laat Robert Cialdini in deze internationale bestseller zien hoe beïnvloeding werkt.

Marketing boek #3

Begin met het waarom – Simon Sinek

Simon Sinek laat in “Begin met het Waarom’ zien dat organisaties en leiders die zich richten op het Waarom van hun bedrijf succesvoller, invloedrijker en innovatiever zijn. Leiderschapsstijlen kunnen verschillen, maar alle grote, inspirerende leiders hebben één ding met elkaar gemeen: ze weten dondersgoed waarom ze doen wat ze doen. Toch sneeuwt bij veel bedrijven het Waarom nogal eens onder in de hectiek van de dag.

“Begin met het Waarom’ helpt je om het Waarom weer centraal te stellen en zo beter en authentieker leiding te geven en je omgeving te inspireren. Met vele voorbeelden uit de praktijk toont Sinek aan dat het werkt. Dit boek is gebaseerd op de ideeën uit zijn TEDX-talk over leiderschap, waarmee hij wereldwijd de aandacht trok.

Marketing boek #4

IJs verkopen aan Eskimo’s – Pacella van Goethem

Wat geeft ons invloed en overtuigingskracht? Wat gebeurt in onze hersenen bij overtuigen? Wat maakt de mensen die anderen meekrijgen zo succesvol? Pacelle van Goethem schreef met IJs verkopen aan eskimo’s een boek over dat wat veel mensen willen weten: hoe kan ik mijn persoonlijke overtuigingskracht vergroten en anderen overtuigen? Dit boek, al jarenlang een bestseller van Nederlands bekendste stemen overtuigingsexpert, is nu geheel herzien en geactualiseerd met nieuwe inzichten, voorbeelden en nog meer tips. Hét Nederlandse standaardwerk op het gebied van overtuigen.

Marketing boek #5

Dit is nu marketing – Seth Godin

“Dit is de gelegenheid waar je naar zocht, de mogelijkheid om het werk waar jij achter staat te delen met de mensen die daarnaar verlangen, ervoor willen betalen en erover willen praten. Ik geloof dat je alleen een verandering in gang kunt zetten als je de mensen die je wilt bereiken echt ziet en begrijpt. Als zij eenmaal volledig betrokken zijn, zullen ze met liefde jouw boodschap verder uitdragen. Door dit boek zal je andere vragen gaan stellen, zullen andere dingen je opvallen, zal je op een andere manier gaan werken.’ – Seth Godin

De afgelopen 25 jaar heeft Seth Godin miljoenen ondernemers, leiders en fans geïnspireerd. Met Dit is nu marketing deelt hij voor het eerst het geheim van zijn marketingkennis: goede marketeers gebruiken consumenten niet om de problemen van hun bedrijf op te lossen, ze gebruiken marketing om de problemen van hun klanten op te lossen.

Marketing boek #6

Handboek Social Marketing & Business – Patrick Petersen

Social media hebben grote impact op de hedendaagse marketing en communicatie. Het Handboek Social Media Marketing helpt de lezer een strategie voor social media te ontwikkelen, inzicht te krijgen in de succesfactoren van social media marketing en geeft concreet richting aan een transitie naar een social business. Het boek kent een groot aanbod van cases, onderzoeken en inzichten van aansprekende experts en biedt een aanvullende website met cases en extra digitaal materiaal. Het handboek is een crossmediale beleving die de lezer inspireert en helpt met social selling, de transitie naar een social business en het opstellen van een social media plan.

 

Marketing boek #7

De online marketing tornado – Tonny Loorbach – Martijn van Tongeren

Een belachelijk compleet en no-nonsense stappenplan voor meer bezoekers, leads, klanten, fans en ambassadeurs via het internet. Geschreven door 2 gedreven expert op basis van de praktijk.

Het internet biedt kansen in overvloed, maar hoe voorkom je dat je als ondernemer verzuipt in alle mogelijkheden? Hoe verzeker je jezelf van de meest effectieve online strategie en een onverstoorbare focus? Hoe tover je jouw website om tot een ware bezoekersmagneet en een volautomatische marketingmachine voor je business? Juist, met dit boek.

 

Marketing boek #8

Online invloed – Bas Wouters

Hoe maak je van kijkers kopers? En van afhakers aanhakers? Door het slim toepassen van gedragspsychologie haal je veel meer resultaat uit je website, app of online campagne. Psycholoog en webdesigner Joris Groen en overtuigingsgoeroe Bas Wouters leggen haarfijn uit wat werkt, wat niet werkt, en waarom.

In dit boek vind je concrete en makkelijk toepasbare richtlijnen, gebaseerd op 40 jaar praktijkervaring en de inzichten van de belangrijkste gedragswetenschappers van dit moment, zoals Fogg, Cialdini en Kahneman.

Met ruim 40 succescases uit de praktijk en meer dan 150 illustraties van do’s-and-don’ts is dit de meest complete en praktische gids voor het ontwerpen en verbeteren van jouw online klantreis.

 

Marketing boek #9

Content! – Antal de Waij

Potentiële klanten zoeken steeds vaker digitaal naar informatie over je producten en diensten, via websites, blogs en social media. Met relevante en engaging content til je jouw bedrijf naar een hoger plan. Veel organisaties ‘doen maar wat’ als het hierop aankomt. Maar weinig bedrijven hebben een gedocumenteerde contentstrategie. Dat is met dit boek verleden tijd!

Content! zorgt dankzij het unieke Content Marketing Canvas Model voor jouw resultaat met contentmarketing. Het biedt alle componenten om je eigen contentstrategie te ontwikkelen én uit te voeren. Op welke manier vergroot je de bekendheid van jouw bedrijf? Hoe vaak moet je eigenlijk bloggen? Hoe genereer je leads in een online omgeving. Content! geeft antwoord op deze en andere vragen.

Marketing boek #10

Maak ze gek! – Aartjan van Erkel

Veel ondernemers klagen dat ze te weinig klanten binnenhalen via internet. Verrassend, want de online bestedingen groeien gigantisch. Voorkom dat je concurrenten met jouw klanten aan de haal gaan. Onderscheid jezelf met superaantrekkelijke marketing op internet!
Wat zou er met je bedrijf gebeuren als je websitebezoekers wildenthousiast worden en de link naar iedereen doorsturen? Als duizenden mensen zich spontaan aanmelden voor je nieuwsbrief? Zou dat extra omzet opleveren?

In dit boek krijg je van bestsellerauteur Aartjan van Erkel de geheime formule voor opvallende online marketing, plus een groot aantal Nederlandse voorbeelden die laten zien:

 

Marketing boek #11

Shoe dog – Phil Knight

Phil Knight richtte in 1964 samen met hardloopcoach Bill Bowerman Blue Ribbon Sports op, in het begin als distributeur voor de Japanse schoenmaker Onitsuka Tiger. Ze begonnen met een startkapitaal van slechts $1200. In 1971 ging het bedrijf verder als Nike Inc. Knight wilde het oorspronkelijk Dimension 6 noemen. Jeff Johnson, Knights eerste werknemer, verzon de naam Nike – uitgesproken als naikie.

 Phil Knight over de naam Nike: ‘Er spookten een heleboel dingen door mijn hoofd. Ten eerste dat Johnson erop gewezen had dat alle grote merken korte namen hebben. Twee lettergrepen of minder. En dat ze allemaal een harde klank in de naam hebben, een letter als de K of de X, die in je hoofd blijft hangen. Dat klonk allemaal zinnig. En was van toepassing op Nike. Ik vond het mooi dat Nike de godin van de overwinning was. Ik wilde winnen.’

Marketing boek #12

Elon Musk – Ashlee Vance

Elon Musk is misschien wel de opvallendste en meest gedreven zakenman van dit moment – een eigentijdse mix van Thomas Edison, Henry Ford, Howard Hughes en Steve Jobs. Musk valt op door zijn dynamiek en visie in een wereld waar bedrijven vooral zekerheid zoeken. Met zijn bedrijven PayPal, Tesla Motors, SpaceX en Solar City verandert hij bedrijfstakken en de wereld door op het allerhoogste niveau te innoveren.

In dit boek biedt journalist Ashlee Vance voor het eerst een inkijkje in het buitengewone leven van de meest gedurfde ondernemer van Silicon Valley. Geschreven op basis van exclusieve gesprekken met Musk, zijn familie en vrienden, volgt het boek zijn reis tot nu toe: van een ruwe opvoeding in Zuid-Afrika tot aan de top van de internationale zakenwereld.

Marketing boek #13

Het geheim van Bol.com – Michel Schaeffer

Aan de vooravond van de internetbubbel start bol.com, onder de vleugels van moedergigant Bertelsmann met de onbescheiden ambitie om de grootste online boekhandel ter wereld te worden. Nog geen drie jaar later staat het bedrijf in de uitverkoop. Bol.com Nederlan’d vindt op het nippertje drie investeerders. Het wordt zelfstandig en groeit uit tot het grootste online winkelbedrijf van Nederland en België; bol.com is daarmee een Nederlands succesverhaal.

Michel Schaeffer, vanaf de beginjaren deel van het team, geeft een zeldzaam kijkje achter de schermen van het bedrijf in een tijdperk waarin de wereld de stap naar online maakte. Een fascinerend verhaal over het opnieuw uitvinden van winkelen, groot durven denken, de drang naar continue vernieuwing, de kracht van samenwerken, de unieke cultuur en omgaan met teleurstellingen en succes. Hoe is het bol.com gelukt om succesvol te worden en hoe slaagt het erin om succesvol te blijven?

Marketing boek #14

Mr. Amazon -Brad Stone

Brad Stone beschrijft in Mr. Amazon de fascinerende geschiedenis van Jeff Bezos als ondernemer en laat zien hoe de ontwikkeling van het bedrijf vervlochten is met diens grootse ideeën over competitie en innovatie. Wat Steve Jobs was voor Apple is Jeff Bezos voor Amazon. Bezos werkte als dikbetaalde Wall Street-handelaar, maar durfde in de begindagen van het internet opnieuw te beginnen als ondernemer met een magazijn in zijn garage. Die gok werd beloond. Zijn bedrijf Amazon maakte in de afgelopen twintig jaar een onwaarschijnlijke groei door: van online boekhandel naar ‘s werelds grootste warenhuis.

Brad Stone sprak met Bezos zelf, en met groot aantal (voormalige) Amazon-medewerkers, en geeft als eerste een inkijkje in een bedrijfscultuur van gedurfde investeringen en meedogenloze ambitie. Mr. Amazon is een genuanceerd en onthullend portret van dit fascinerende bedrijf en zijn excentrieke oprichter.

Marketing boek #15

Think and grow rich – Napoleon Hill

Think and Grow Rich is de klassieker der klassiekers op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en succes. De waarheden en wijsheden die Napoleon Hill beschrijft zijn tijdloos, de wetten en regels zijn universeel. Dit boek neemt je stapsgewijs mee in de strategie die miljoenen mensen een fortuin heeft opgeleverd, maar die bovenal de formule is voor een succesvol en voldaan leven.

Tijdens het lezen van dit boek zul je regelmatig worden verbaasd over de gelijkenis tussen de wereldwijde economie van tachtig jaar geleden en die van vandaag. Ook de mentaliteit van de samenleving kent opmerkelijke overeenkomsten. Daarom is dit boek nog even actueel als op de dag van publicatie in 1937. Deze nieuwe Nederlandse vertaling is een hedendaagse bewerking van de originele tekst. Uitgevoerd in een mooie vormgeving. Bestudeer dit boek en ontdek de denkwijze die je leven zal veranderen.

Marketing boek #16

Marketing management – Kotler Keller

For undergraduate and graduate courses in marketing management. The gold standard for today’s marketing management Stay on the cutting-edge with the gold standard text that reflects the latest in marketing theory and practice. The world of marketing is changing everyday–and in order for students to have a competittive advantage, they need a textbook that reflects the best of today’s marketing theory and practices. Marketing Management is the gold standard marketing text because its content and organization consistently reflect the latest changes in today’s marketing theory and practice.

Marketing boek #17

De marketingbijbel – Bert van Wassenhove

Door de snelle evolutie van digitale kanalen, en vooral van sociale media, ondergaat het vak van marketing en communicatie een radicale revolutie. Je moet snel kunnen inspelen op de verwachtingen van je klanten, en de vorm en inhoud van je boodschap moeten aan nieuwe voorwaarden voldoen. Dat heeft impact op de volledige aanpak van je digitale marketing.

De vele nieuwe kanalen, formats en methoden verplichten je ook om je op een andere manier te organiseren als marketeer. Het meten van alle marketinginspanningen is daarbij van cruciaal belang.

 Dit boek leert je hoe je je marketingstrategie afstemt op de digitale wereld en maakt je wegwijs in de basisbeginselen van de nieuwe 4 M’en van marketingtransformatie: Medium, Message, Method en Metrics.

Marketing boek #18

Building a story brand – Donald Miller

Donald Miller’s StoryBrand process is a proven solution to the struggle business leaders face when talking about their businesses. This revolutionary method for connecting with customers provides readers with the ultimate competitive advantage, revealing the secret for helping their customers understand the compelling benefits of using their products, ideas, or services. Building a StoryBrand does this by teaching readers the seven universal story points all humans respond to; the real reason customers make purchases; how to simplify a brand message so people understand it; and how to create the most effective messaging for websites, brochures, and social media. Whether you are the marketing director of a multibillion dollar company, the owner of a small business, a politician running for office, or the lead singer of a rock band, Building a StoryBrand will forever transform the way you talk about who you are, what you do, and the unique value you bring to your customers.

Marketing boek #19

Binge marketing – Carlijn Postma

Hoe bouw je een merk in een tijd waarin de hoeveelheid informatie groter is dan ooit en waarin de media zo versnipperd zijn dat je je publiek amper nog kunt bereiken? Carlijn Postma neemt je mee naar dé plek waar content het product is en waar men wéét hoe je een publiek bouwt en behoudt: Hollywood.

Vertel je verhaal als een steengoede televisieserie, en maak van elke uiting een aflevering voor je publiek. Met bingemarketing zorg je ervoor dat mensen jouw verhalen wél willen consumeren, als loyale en betrokken lezers, kijkers of luisteraars.

Bingemarketing presenteert een praktisch scenario dat je kunt volgen voor de ontwikkeling van je eigen merk of organisatie. Een leidraad waarmee je bouwt aan je merk, onderbouwd met voorbeelden en theorieën uit Hollywood.

Marketing boek #20

Key performance illusies – Coen de Bruijn

Coen de Bruijn laat ons kennis maken met de wereld van illusies: hoe je kunt liegen met KPI’s, hoe je een KPI niet moet bouwen en hoe wij als gebruikers schuld hebben aan het falen van KPI’s. Verder bespreekt hij de vijf meest overgewaardeerde KPI’s en tot slot onthult hij hoe leiders KPI’s misbruiken. Als je dit boek gelezen hebt zul je nooit meer op eenzelfde manier naar prestatie-indicatoren kijken.